Existeixen
diferents fases pel que fa a l’ús de les TIC:
- Fase d’accés: consisteix a aprendre l’ús bàsic de
la tecnologia.
- Fase d’adopció: és quan s’utilitza la tecnologia com a suport de les formes tradicionals d’ensenyar.
- Fase d’adaptació: consisteix a integrar les noves tecnologies en pràctiques tradicionals.
- Fase d’apropiació: quan es treballa en equip, cooperativament, basat en els projectes d’aprenentatge.
- Fase d’invenció: consisteix a descobrir noves utilitats per a la tecnologia o combinar diverses tecnologies de forma innovadora, creant coses noves.
- Fase d’adopció: és quan s’utilitza la tecnologia com a suport de les formes tradicionals d’ensenyar.
- Fase d’adaptació: consisteix a integrar les noves tecnologies en pràctiques tradicionals.
- Fase d’apropiació: quan es treballa en equip, cooperativament, basat en els projectes d’aprenentatge.
- Fase d’invenció: consisteix a descobrir noves utilitats per a la tecnologia o combinar diverses tecnologies de forma innovadora, creant coses noves.
L’ús de
les TIC per part de les persones ha anat canviant molt de generació en generació.
Penso que aquestes fases de les quals es parla estan molt relacionades també
amb aquest tema, és a dir, normalment he pogut observar que les persones majors
que han tingut accés a les TIC es troben en aquesta primera fase, ja que no se’ls
ha mostrat des de petits a l’escola.
Ara en
canvi, hi ha una gran diferència. Podem veure com infants de tres anys saben
utilitzar els mòbils, per exemple, a un nivell increïble que mai hauria pensat,
personalment. Penso que aquests infants als qui se’ls incorpora a les TIC i hi
han nascut, tenen molt més fàcil i ràpid el pas d’una fase a una altra.
Pel que
fa a mi, a Educació Infantil no se’m va introduir mai en les TIC, de fet, penso
que ni siquiera comptàvem amb ordinadors. Poc després a primària, si que recordo
tenir, molt de tant en quant, alguna hora d’anar a l’aula d’informàtica en
petit grup a jugar amb algun joc interactiu, sobretot a matemàtiques. El que si
que puc dir, però, és que aquests jocs no suposaven una innovació en sí a l’hora
de treballar, ho vivia més com una activitat tradicional però viscuda a través
de l’ordinador; es tractava de les típiques activitats de multiplicar, per
exemple, i simplement escriure o relacionar l’operació amb el resultat. Penso,
per tant, que aquí vam arribar simplement a la fase d’adopció.
Crec que
pel que fa a la meva fase actual amb les TIC, em trobaria a la fase d’apropiació.
Estaria en aquesta ja que ja no faig un ús tradicional de la tecnologia, sinó
que aquesta és emprada també com a eina de cooperació. Sobretot ho puc
comprovar pel que fa a l’estudi i els treballs de classe, ja que ens hem
adaptat a utilitzar diverses eines com drive, per poder fer més fàcil i eficaç
la feina. Penso que és una bona base trobar-me en aquesta fase com a futura mestra, ja que es coneixen, i sobretot gràcies a l'assignatura de TIC, moltes noves formes de treballar de manera innovadora i original, totalment oposades de les tradicionals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario